CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 6, 2013

Bila isteri berleter....


Pesanan Ustaz Kazim Elias :)

"Saidina Omar yang begitu garang pun tuan-tuan, tak marah bila isteri berleter...ada org bertanya kenapa tuan tak marah balik? Dia balas.. :

"Dia dah masak utk aku,
Dia jaga anak aku,
... Dia beranakkan anak aku,
Bersalin anak aku,
Dia jaga makan pakai aku,
Dia ambik banyak tanggungjawab aku,
Takkanlah aku nak ambik hati leter dia..
Sebab leter dia sangat pendek kalau dibandingkan
dengan dia jaga anak aku..."

Jadi para suami.. buat apa kita nak ambik hati...
Relaxlah Broo..."

 

ihsan google...

Contohilah Sayidina Umar al-Khattab yang apabila dileteri oleh isterinya, lalu berkata : " Tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya. Bukankah dia telah masak makanan untuk ku, membasuh pakaianku, menjaga anak-anak ku dan dia tempat aku mendapat hajatku? Sabarlah, sesungguhnya keadaan itu tidak lama ( nanti akan baik sendiri)."

Kadang2 bukannya si isteri nih sajer2 atau  suka2 nak berleter kan..? tapi bila hari2 nak kena suruh nih melenting juga..itulah yang di potpetpotpet tuh...si suami dan anak2 yang tak suka di leteri si ibu dan isteri jangalah nak ulang apa yang tak disukai oleh ibu..dan apa yang penting mengapa isteri suka berleter? Sebab dia penat...penat...pegi keje...balik keja kena menguruskan keje2 rumah...uruskan anak, suap anak makan, nak basuh baju, nak masak, nak sediakan barang keperluan anak ke rumah pengasuh, basuh botos susu, sapu sampah, mop lantai...si suami? Balik keje? Apa yang di buat? Baca paper..tengok internet berjam2...abih tu? Bila isteri berleter..marah? bila kita suruh anak tolong pon marah...abih tuh kena buat sorang2? mau tak hangin..

Si suami pon kena lah ingat..dua2 pergi keja..dua2 mencari duit untuk kehidupan...ringankanlah tulang untuk mebantu si isteri..tak jatuh pon ego...memanglah kalu nak ikut tuh tak mo pon nak berleter...yerlah suami mana yang suka dengar isteri berletr...tapi..ada tapi yer...tapi kalu ader yang menolong ringankan beban taklah isteri nih suka2 nak berleter...bukan maksud suami dan anak2 nih salah...tapi bila nak mengajar nih kena ulang banyak kali...tapi yang nih pon kira berleter juga ker? kena juga ajar anak...kemas bilik, letak baju kotor dalam mesin, abih tuh kalu tak nak si ibu nih bising buatlah tanpa disuruh...boleh? si suami pon kalu tak nak isteri nih bising...tolonglah yer...diulang lagi...tolong lah apa yang patut...

tapi yang pelik nih bila isteri membebel naper yang suami nih nak mengamuk plak ha? konfius la...konfius sgt2...

Lihatlah bagaimana positifnya Sayidina Umar, yang mampu melihat banyak elemen positif pada isterinya berbanding leterannya. Tidak seperti kebanyakan ( bukan semua) lelaki sekarang. Kena leter sikit terus melenting, terus lupa segala kebaikan isteri yang lain. Nampak yang buruk sahaja. Terus terlupa yang suami itu sendiri pun pasti ada kerenahnya yang isteri tidak suka.

Ambillah sikap Sayidina Umar ini sebagai panduan kita bersama (suami dan isteri) dalam menghadapi leteran atau bebelan pasangan masing-masing.

 

0 comments:

Post a Comment